layout-wrota-lipiec2014-tlo-pustakostka

promocja.

layout-wrota-lipiec2014-przestrzen

mowiaca przegladarka 

 

wrotapodkarpackie.pl

layout-wrota-lipiec2014-tlo-wrota-glowna

layout-wrota-lipiec2014-tlo-przedmiot-puste

 

Zespół Schronu Kolejowego w Stępinie – Cieszynie

 

W latach 1940-1941 Niemcy kilkanaście kilometrów od Jasła wybudowali schron kolejowy oraz chroniące go pięć schronów bierno- bojowych, a także zaplecze gospodarcze w postaci schronu maszynowni, obsługującej cały zespół. Główna część tej fortyfikacji, czyli schron kolejowy ma długość 382, a szerokość 14 metrów. Z kolei w schronie technicznym (maszynownia) znajdowały się pomieszczenia filtrów, wentylatorów, kotłownia, elektrownia, a także zbiorniki z wodą. Wszystkie fortyfikacje były żelbetowe, a grubość muru schronu kolejowego wahała się od 2 do 4,5 metra.

Niemieckie Naczelne Dowództwo Wojsk Lądowych wybudowało ten zespół schronów, aby posiadać na tym terenie stanowisko dowodzenia, a także chronić pociągi sztabowe, czy pancerne. Na kilka tygodni przed realizacją planu "Barbarossa", w dniach 27-28 sierpnia 1941 roku w schronie doszło do spotkania Adolfa Hitlera z przywódcą faszystowskich Włoch Mussolinim.

W roku 1944 będący w odwrocie Wehrmacht nie bronił zespołu schronów. Po wojnie mimo wytycznych radzieckiego Sztabu Generalnego nie zniszczono fortyfikacji. Do wykorzystania schronów przymierzał się Narodowy Bank Polski, w końcu jednak przejęła je Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna w Stępinie, która urządziła w nim pieczarkarnię.

Od kilku lat gospodarzem schronów jest gmina Frysztak. Dzięki niej zabezpieczono obiekt przed dalszym zniszczeniem, powstały parkingi i sanitariaty. Władze gminy tworzą z zespołu niezwykle atrakcyjny punkt do zwiedzania.

Ciekawszym pomysłem jest rekonstrukcja fragmentu toru kolejowego z peronami w tunelu i ustawienie w przyszłości makiety pociągu sztabowego, a może i pancernego, a także otwarta ekspozycja sprzętu wojskowego.

tekst i foto: Krzysztof Zieliński